Als het aan het kabinet lag, of aan de traditionele feministes dan was deze vraag niet relevant en het antwoord simpel: ‘Naar de crèche natuurlijk!’
In de krant van afgelopen week staat een artikel met daarin de meningen van twee hoogleraren over baby’s op het kinderdagverblijf.
Carolina de Weert, hoogleraar Psychobiologie van de vroege ontwikkeling aan het Radboud umc in Nijmegen
Volgens Carolina de Weert is een baby de eerste 12 maanden thuis het beste af. De reden is simpel:
Baby’s gedijen meestal optimaal bij een-op-een verzorging door de ouders.
Ter illustratie haalt Carolina onderzoek aan waaruit blijkt dat jonge baby’s op crèchedagen een hogere concentratie van het stresshormoon cortisol in hun lichaam hebben dan op de dagen dat ze thuis zijn.
Mogelijke oorzaken van stress bij de baby zijn:
Gescheiden zijn van ouders.
Verzorging door anderen.
Omgeving met meer lawaai.
Een klein beetje stress is niet erg, maar een langdurig verhoogd niveau van stress bij baby’s is slecht voor de ontwikkeling.
De eerste 1000 dagen oftewel tot 2,5 jaar zijn cruciaal voor de ontwikkeling
Ná het eerste levensjaar kan de crèche wel een positief effect hebben op de ontwikkeling, aldus Carolina de Weert. Dat wil overigens niet zeggen dat je dus je kind vanaf 1 naar de crèche moet brengen. Je kunt als ouders met je kind naar de speeltuin gaan, voorlezen etc en je kind op die manier stimuleren.
Niet onbelangrijk:
Volgens Carolina hoeft een kind dat thuisblijft totdat het naar de basisschool gaat niets te missen.
Carolina’s conclusie is dat als je in de eerste 2,5 jaar van het leven je kind veiligheid biedt, zijn of haar ontwikkeling stimuleert en overmatige stress voorkomt, je kind een stevige basis krijgt voor later.
Ruben Fukkink, bijzonder hoogleraar Kinderopvang aan de UvA
Ruben Fukkink vindt dat de ideale leeftijd voor een baby om naar de crèche te gaan 6 maanden is. Dat is dus een half jaar eerder dan zijn collega Carolina adviseert.
Hij wijst erop dat de thuissituatie niet overal ideaal is voor baby’s, en dat de crèche dan een welkome afwisseling voor zowel de baby als de ouders kan zijn.
Fukkink geeft de volgende handige vuistregel:
1 dag in de week naar de crèche is te weinig, omdat het kind dan niet went. Het ideaal is volgens hem: 2 of 3 dagen per week naar de crèche vanaf zes maanden.
Samenvattend
Het valt niet mee als ouders je weg te vinden als experts en onderzoekers elkaar tegenspreken. Maar in dit artikel is de consensus in ieder geval dat de crèche niet geschikt is voor kinderen jonger dan 6 maanden.
Daarna lopen de meningen uiteen: hoogleraar Carolina vindt de crèche pas geschikt vanaf 1 jaar, en hoogleraar Fukkink vindt dat het al vanaf 6 maanden kan.
Nicole Orriëns studeerde psychologie aan de Universiteit Utrecht. In 2001 begon ze haar eerste blog, en sindsdien werkt ze als fulltime blogger en heeft haar eigen bedrijf: Professional Blogging Services.
Haar academische achtergrond gebruikt ze om antwoorden en informatie te vinden over zaken waarmee iedereen in het dagelijks leven te maken krijgt.
Ze is getrouwd en heeft samen met haar man vijf kinderen. Ze woont op het Achterhoekse platteland.
Na het tragische overlijden van haar man Aleksej Navalny op 47-jarige leeftijd, heeft zijn weduwe Joelia Navalnaya gezegd dat ze zijn werk gaat voortzetten. In een krantenartikel over haar las ik dat Joelia thuisblijfmoeder is. De vrouw van Aleksej Navalny, Joelia, is thuisblijfmoeder Joelia is econome en werkte tot de geboorte van hun eerste kind…
Je kunt het je nu nauwelijks meer voorstellen maar nog niet zo lang geleden werd over borstkanker alleen gefluisterd. Tegenwoordig kun je speciale prothesbh’s kopen bij de Hema en Marlies Dekkers gaat een bh ontwerpen voor vrouwen die een borst hebben verloren.Oktober is zelfs officieel borstkankermaand. Net als de afgelopen twee jaar, is er een…
Vrouwen moeten buitenshuis werken. Ook als ze kinderen hebben. En of ze nou willen of niet, want anders zijn ze lui, dom of financieel afhankelijk. Dat is het overheidsbeleid en de boodschap van de traditionele feministes. Maar die visie eist zijn tol. Uit een recent Europees onderzoek van het internationale platform Sitly blijkt daar maar…
Het is een hardnekkig stereotype dat Thuisblijfmoeders lui zijn. In de Amerikaanse talkshow Anderson, was een werkende moeder moedig genoeg om dit vooroordeel uit te spreken. Want het vraagt ongetwijfeld moed om een dergelijke, politiek incorrecte, uitspraak op tv te doen. Of een flinke portie kortzichtigheid. Dan kan natuurlijk ook. De talkshowhost Anderson, distantieerde zich…
52% van de Nederlandse vrouwen, oftewel 3 miljoen, is niet economisch zelfstandig. Dat blijkt uit een onderzoek van Aletta E-Quality, dat ze uitvoerden in opdracht van Delta Lloyd. De respons bestond uit 1316 economisch niet zelfstandige vrouwen in de leeftijd van 25-40 jaar. Definitie economisch zelfstandig Iemand is economisch zelfstandig als de inkomsten uit arbeid of eigen…
In de huidige discussie over Nederlandse vrouwen, en hun voorkeur voor parttime banen, of zelfs fulltime moederen, wordt hen verweten dat ze ‘lui’ zijn, ‘dom’ en ‘asociaal’. Terwijl door de vergrijzing hun arbeidskracht nodig is, kiezen deze vrouwen er voor om thuis ‘niets’ te doen. Als je het zo stelt, klinkt het inderdaad asociaal! Nederlandse…
Maar hoogleraar Ruben vindt niet dat je je baby van 6 maanden beter naar een crèche kunt brengen. Hij doelt op situaties waarin de thuissituatie niet ideaal is. En dan zou een baby inderdaad beter af kunnen zijn op de crèche. Maar als het thuis oké is, is een baby daar mijn inziens veel beter af.
Maar hoogleraar Ruben vindt niet dat je je baby van 6 maanden beter naar een crèche kunt brengen. Hij doelt op situaties waarin de thuissituatie niet ideaal is. En dan zou een baby inderdaad beter af kunnen zijn op de crèche. Maar als het thuis oké is, is een baby daar mijn inziens veel beter af.
Maar hoogleraar Ruben vindt niet dat je je baby van 6 maanden beter naar een crèche kunt brengen. Hij doelt op situaties waarin de thuissituatie niet ideaal is. En dan zou een baby inderdaad beter af kunnen zijn op de crèche. Maar als het thuis oké is, is een baby daar mijn inziens veel beter af.
Maar hoogleraar Ruben vindt niet dat je je baby van 6 maanden beter naar een crèche kunt brengen. Hij doelt op situaties waarin de thuissituatie niet ideaal is. En dan zou een baby inderdaad beter af kunnen zijn op de crèche. Maar als het thuis oké is, is een baby daar mijn inziens veel beter af.