Emancipatie in Boer zoekt Vrouw
In haar boek Boer Zoekt Dito Vrouw zoekt filosofe Eva-Anne le Coultre naar een verklaring voor de populariteit van het programma Boer zoekt Vrouw.
Boer zoekt Vrouw: spiegel van de maatschappij
Daarin constateert ze dat Boer zoekt Vrouw vol zit met hardnekkige vooronderstellingen, vooroordelen en verborgen, traditionele rolpatronen. De setting van Boer zoekt Vrouw nodigt daar ook toe uit: de boer kan immers niet weg. Zijn rol is duidelijk gedefinieerd: hij doet het zware werk en bepaalt wat er moet gebeuren.
Volgens Le Coultre dwingt dit vrouwen bijna automatisch in de rol van huisvrouw en potentiële moeder. Le Coultre: 'Bij Boer zoekt Vrouw' zijn de kaarten bij voorbaat geschud: als je niet zo'n soort leven wilt, dan moet je niet meedoen.' Ze ziet zelfs een verband tussen het ontstaan van een succesvolle relatie tussen de boer en zijn vrouw en het traditionele plaatje. Hoe traditioneler de boer en de vrouw zich gedragen, hoe groter de kans op succes in de liefde.
Moederschapsideologie nog steeds levend in Nederland
Aan de hand van cijfers van Centraal Bureau voor de Statistiek concludeert Le Coultre dat de rollen in Boer zoekt Vrouw vrij representatief zijn voor de maatschappij.
'Vrouwen mogen best werken, maar niet te veel. Als ze kinderen krijgen, voeden ze die zelf op en besteden ze hen zo min mogelijk uit. Verdedigd met het veelgehoorde: 'Waar heb je anders kinderen voor? Het is dus niet alleen in het traditionele boerengezin vanzelfsprekend dat de man de kostwinner is en de vrouw voor de kinderen zorgt.'
Praktische informatie
Boer Zoekt Dito Vrouw is voor 19,95 te koop bij Bol.com.
Ontdek meer van Het Moederfront
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
Een zin uit het artikel zegt het al: 'Als je niet zo'n leven wilt, moet je niet aan het programma meedoen.' In zijn algemeenheid geldt dit natuurlijk ook voor maatschappelijke trends: het is vooral een kwestie van bewust kunnen en mogen kiezen lijkt me.