Eens in de zoveel tijd is het weer zo ver. Dan verschijnt er een artikel, column of programma over Nederlandse vrouwen, en hun blijkbaar merkwaardige gewoonte om niet massaal voltijds buitenshuis te willen werken.
Kenmerkend voor dergelijke artikelen en programma’s is de nauwelijks verholen afkeuring van deeltijd werken of, nog erger, fulltime moederen.
Denk aan termen als verwende prinsesjes, deeltijd diva en balanstrutjes. Dit alles overgoten met een sausje van zelfgenoegzaamheid en gepretendeerde tolerantie.
Dit keer is het Journalist Liesbeth Staats die zich over het onderwerp van de vrouwelijke arbeidsparticipatie buigt. Zij maakte een vierdelige documentaire met de veelzeggende, tenenkrommende titel: ‘Waarom werken vrouwen niet?‘
Pretentie: wij zijn neutraal
De pretentie is doorgaans dat er objectief wordt gekeken naar de keuzes die Nederlandse vrouwen maken. Maar in alles schemert de afkeuring door. Ook bij Liesbeth Staats. Neem alleen al de titel van van de nieuwe documentaire:
‘Waarom werken vrouwen niet?’
In de woordkeuze zit al een oordeel.
Want hoezo werken Nederlandse vrouwen niet?
Menig huisman en thuisblijfmoeder zal onderschrijven dat ze wel degelijk werken, zij het onbetaald. De gebruikte terminologie herbergt al de minachting voor zorg en opvoeding als zijnde ‘niets doen’ en ’thuis zitten’.
Cliché’s over Nederlandse vrouwen
In de eerste aflevering komen de gebruikelijke cliché’s allemaal al voorbij. Zoals de waarschuwing dat zo’n 40 procent van de huwelijken eindigt in echtscheiding, en dat je als vrouw jezelf alvast financieel moet indekken.
Ter illustratie laten ze de gescheiden thuisblijfmoeder Ylske zien, die verzucht: ‘Had ik het maar anders gedaan.
Ondertussen verwondert Liesbeth Staats zich met grote ogen over de keuzes die Nederlandse vrouwen maken.
Hoe is het toch mogelijk dat 4 op de 10 Nederlandse vrouwen niet financieel onafhankelijk is, en dat ze blijkbaar niet nadenken over eventuele financiële gevolgen als ze gaan scheiden?!
Een ander bekend cliché is dat je als thuisblijfmoeder je opleiding te grabbel gooit, en bovendien niets teruggeeft aan de maatschappij. Ook hier weer de impliciete minachting voor zorg en opvoeding: hoezo draag je niet bij aan de samenleving als je voor je kinderen zorgt?
Maar wat als je andere dingen in het leven ook belangrijk vindt?
En nergens gaat het over de belangen van baby’s en kinderen. Tot dusver lijken die irrelevant in deze documentaire.
Voorlopige conclusie over Waarom werken vrouwen niet?
Hopelijk wordt de documentaire Waarom werken vrouwen niet? nog beter. Maar tot dusver is het een herhaling van zetten die gekleurd is door het huidige liberale ideaal.
‘De emancipatiestrijd wordt verkeerd gevoerd, met de man als norm en het kind als slachtoffer. De hele week in de opvang zodat ouders fulltime kunnen werken, is de doodsteek voor een zorgzame samenleving.’
Eindelijk iemand die erkent dat Nederlandse vrouwen ‘een goed punt’ hebben met hun wens om zelf voor hun kind(eren) te willen zorgen.
Nicole Orriëns studeerde psychologie aan de Universiteit Utrecht. In 2001 begon ze haar eerste blog, en sindsdien werkt ze als fulltime blogger en heeft haar eigen bedrijf: Professional Blogging Services.
Haar academische achtergrond gebruikt ze om antwoorden en informatie te vinden over zaken waarmee iedereen in het dagelijks leven te maken krijgt.
Ze is getrouwd en heeft samen met haar man vijf kinderen. Ze woont op het Achterhoekse platteland.
Gender Gap Pensions: mind the gap! Het zal voor weinig mensen als een verrassing komen: Nederlandse vrouwen krijgen gemiddeld 39% minder pensioen dan Nederlandse mannen. Dat is ook niet zo verwonderlijk aangezien veel Nederlandse vrouwen parttime werken of een periode fulltime moederen. Dan bouw je nu eenmaal minder pensioen op, omdat zorgen en opvoeden gezien…
Trek er samen met je kinderen op uit en geniet van de natuur tijdens een wandeling door de polders van het Groene Hart. Heb je echte fijnproevers in huis? Laat ze onderweg kennis maken met de lekkerste streekproducten Eerlijke verse producten, rechtstreeks van het land. Zoals overheerlijk fruit en fruitsap, talloze boerenkazen en scharrelvlees. Proef…
Toen actrice en presentatrice Lieke van Lexmond 4 weken na de bevalling alweer aan het werk ging, leverde haar dat een storm van kritiek op. Het was niet de eerste keer dat de prille moeder onder vuur lag. Eerder kreeg ze al boze reacties omdat ze had gefietst met haar baby op haar buik in…
‘Er zijn veel misverstanden over ADHD, en voor veel kinderen is het mogelijk en beter om uit het psychiatrisch circuit te blijven.’ Dat is de belangrijkste boodschap van psychologe Laura Batsra in haar boek met de prikkelende titel: Hoe voorkom je ADHD? Door de diagnose niet te stellen. In heldere taal legt Laura Batstra uit…
In alweer zo’n baanbrekend onderzoek blijkt dat Nederlandse vrouwen tevreden zijn met hun parttime baan, en geen behoefte hebben om meer uren te gaan werken. Dit tot chagerijn van de traditionele feministes en de overheid die ze wil inzetten als arbeidskrachten op de arbeidsmarkt, want thuis werken (zorg en opvoeding) telt niet. Nederlandse vrouwen hebben…
De Deense minister-president Helle Thorning-Schmidt beledigde vele (Engelse) vrouwen, met haar uitspraak dat een hoogopgeleide vrouw die ervoor kiest fulltime te zorgen ‘a complete waste’ is. Kun je te slim zijn om fulltime te moederen? Hieruit volgt logischerwijs dat opvoeding en zorg dus géén verspilling van capaciteiten zijn voor vrouwen die niet- of laagopgeleid zijn. Mevrouw…
Ik heb alleen naar het interview met Liesbeth Staats gekeken (geen idee bij welk programma ze zat), maar dat was al tenenkrommend. Ik werk parttime, maar omdat mijn man en ik geen kinderen hebben, vinden veel mensen mij raar en verwend. Maar dit is iets wat mijn man en ik zo besloten hebben, liever nog heeft mijn man dat ik helemaal niet werk, maar dat is financieel (nog) niet mogelijk. En wat gezinnen aangaat: Ik ben er een groot voorstander van dat moeders thuisblijven, mits ze dat willen. Er wordt zoveel gesleept met die kinderen.. Laatst las ik een topic op Viva-forum. Daar werd een vrouw door de mangel gehaald omdat ze niet financieel onafhankelijk was van haar man, want dat is op dat forum de norm én je moet vanaf je eerste huwelijksdag ingeschreven staan voor een huurhuis voor het geval dat… We leven in een nare tijd waarin vrouwen geen vrouwen meer mogen zijn.
Ik heb alleen naar het interview met Liesbeth Staats gekeken (geen idee bij welk programma ze zat), maar dat was al tenenkrommend. Ik werk parttime, maar omdat mijn man en ik geen kinderen hebben, vinden veel mensen mij raar en verwend. Maar dit is iets wat mijn man en ik zo besloten hebben, liever nog heeft mijn man dat ik helemaal niet werk, maar dat is financieel (nog) niet mogelijk. En wat gezinnen aangaat: Ik ben er een groot voorstander van dat moeders thuisblijven, mits ze dat willen. Er wordt zoveel gesleept met die kinderen.. Laatst las ik een topic op Viva-forum. Daar werd een vrouw door de mangel gehaald omdat ze niet financieel onafhankelijk was van haar man, want dat is op dat forum de norm én je moet vanaf je eerste huwelijksdag ingeschreven staan voor een huurhuis voor het geval dat… We leven in een nare tijd waarin vrouwen geen vrouwen meer mogen zijn.
Ik hou me tegenwoordig het liefst lekker afzijdig in die hele discussie. Er worden over en weer zoveel lelijke dingen gezegd over dit onderwerp, jammer vind ik dat. Laten we elkaar steunen ipv veroordelen, daar komen we uiteindelijk als vrouwen veel verder mee
Ik hou me tegenwoordig het liefst lekker afzijdig in die hele discussie. Er worden over en weer zoveel lelijke dingen gezegd over dit onderwerp, jammer vind ik dat. Laten we elkaar steunen ipv veroordelen, daar komen we uiteindelijk als vrouwen veel verder mee
Het lijkt mij heel logisch dat je zelf voor je kinderen zorgt.
Je wil ze zelf toch graag?
Het lijkt mij heel logisch dat je zelf voor je kinderen zorgt.
Je wil ze zelf toch graag?
Ik heb alleen naar het interview met Liesbeth Staats gekeken (geen idee bij welk programma ze zat), maar dat was al tenenkrommend. Ik werk parttime, maar omdat mijn man en ik geen kinderen hebben, vinden veel mensen mij raar en verwend. Maar dit is iets wat mijn man en ik zo besloten hebben, liever nog heeft mijn man dat ik helemaal niet werk, maar dat is financieel (nog) niet mogelijk.
En wat gezinnen aangaat: Ik ben er een groot voorstander van dat moeders thuisblijven, mits ze dat willen. Er wordt zoveel gesleept met die kinderen..
Laatst las ik een topic op Viva-forum. Daar werd een vrouw door de mangel gehaald omdat ze niet financieel onafhankelijk was van haar man, want dat is op dat forum de norm én je moet vanaf je eerste huwelijksdag ingeschreven staan voor een huurhuis voor het geval dat…
We leven in een nare tijd waarin vrouwen geen vrouwen meer mogen zijn.
Ik heb alleen naar het interview met Liesbeth Staats gekeken (geen idee bij welk programma ze zat), maar dat was al tenenkrommend. Ik werk parttime, maar omdat mijn man en ik geen kinderen hebben, vinden veel mensen mij raar en verwend. Maar dit is iets wat mijn man en ik zo besloten hebben, liever nog heeft mijn man dat ik helemaal niet werk, maar dat is financieel (nog) niet mogelijk.
En wat gezinnen aangaat: Ik ben er een groot voorstander van dat moeders thuisblijven, mits ze dat willen. Er wordt zoveel gesleept met die kinderen..
Laatst las ik een topic op Viva-forum. Daar werd een vrouw door de mangel gehaald omdat ze niet financieel onafhankelijk was van haar man, want dat is op dat forum de norm én je moet vanaf je eerste huwelijksdag ingeschreven staan voor een huurhuis voor het geval dat…
We leven in een nare tijd waarin vrouwen geen vrouwen meer mogen zijn.
Ik hou me tegenwoordig het liefst lekker afzijdig in die hele discussie. Er worden over en weer zoveel lelijke dingen gezegd over dit onderwerp, jammer vind ik dat. Laten we elkaar steunen ipv veroordelen, daar komen we uiteindelijk als vrouwen veel verder mee
Ik hou me tegenwoordig het liefst lekker afzijdig in die hele discussie. Er worden over en weer zoveel lelijke dingen gezegd over dit onderwerp, jammer vind ik dat. Laten we elkaar steunen ipv veroordelen, daar komen we uiteindelijk als vrouwen veel verder mee